Gepubliceerd: Oosterbeek Beleeft
Datum: winter 2018
Door: Sandra van Maanen
Dr. Jetske ‘speelt een thuiswedstrijd’ in Oosterbeek Beleeft. Aan het magazine vertelt ze over haar werk. Natuurlijk wordt ze ook gevraagd naar zinnige en onzinnige cosmeticaclaims. Lees het hier:
‘Smeren helpt, maar geloof niet elke claim’
Oosterbeek Beleeft brandt van nieuwsgierigheid. Wie is dr. Jetske, uit Oosterbeek?
“Ik ben hier ongeveer 20 jaar geleden komen wonen omdat mijn man in deze regio ging werken. Hoewel ik de overgang van een stad naar een dorp best groot vond, heb ik nooit spijt gehad. Mijn bedrijf is in Rotterdam, een hele leuke stad. Maar ik ben altijd weer blij als ik tussen de mooie grote bomen door Oosterbeek binnenrijd. Dat de natuur hier geweldig is ziet iedereen, maar voor mij maken vooral de mensen die hier wonen en de sfeer in het dorp het tot een fantastisch thuis.”
Cosmeticafabrikanten maken er een potje van, als het op eerlijke voorlichting aankomt
“Er is inderdaad behoorlijk wat misleiding binnen de cosmetica. Heb je weleens gehoord van de term angel dusting? Het komt erop neer dat duurbetaalde ‘werkzame’ stoffen in dusdanig verwaarloosbare concentraties zijn toegevoegd, dat een product simpelweg niets kan doen.”
Het is vooral marketing?
“Ja! Een ander marketingtrucje is zogenaamd hoge concentraties van een kostbaar ingrediënt vermelden terwijl er in werkelijkheid alleen met een goedkope oplossing van de stof is gewerkt. Als je de kleine lettertjes leest, staat het er ook: 10% solution. De werkelijke concentratie van het ingrediënt is dan vele keren lager. Hoeveel er uiteindelijk in je product zit, blijft gissen. Maar er zijn meer voorbeelden. Wist je bijvoorbeeld dat een claim als ‘natuurlijk’ niet wettelijk is vastgelegd? Dat betekent dat fabrikanten al mogen zeggen dat hun product natuurlijk is als er maar één natuurlijk bestanddeel is gebruikt. Hetzelfde geldt voor beweringen als ‘dermatologisch getest’, ‘hypoallergeen’ en ‘pH-neuttraal’. Het zegt allemaal niet zo veel; laat staan over de werking van het product. Natuurlijke ingrediënten zijn ook lang niet altijd zo mild voor de huid. Daarnaast worden veel ‘recepten’ van dure cosmetica onder een goedkopere merknaam (van hetzelfde cosmeticahuis) gewoon voor veel minder geld verkocht. Dan smeer je dus praktisch dezelfde crème, maar dan voor veel minder geld.”
Dus de wereld van cosmetica is er een van bedrog en illusie?
“Dat kan het soms zijn. En dat willen we denk ik soms zelf ook een beetje. Natuurlijk weet iedereen dat een prachtig model ook niet heel onberispelijk uit haar bed stapt in de ochtend. Sterker: wist je dat juist modellen en televisiemensen vaak de meeste huidproblemen hebben? Dat komt nu juist weer door dat veelvuldige gebruik van cosmetica. Gelukkig zijn er wel degelijk ingrediënten, producten en behandelingen die wat voor je kunnen doen.”
Waarom laten we ons zo makkelijk misleiden?
“Omdat we allemaal zo lang mogelijk ‘jong’ willen blijven. We gaan daar ver voor. Tegelijkertijd zie je wel dat consumenten steeds kritischer worden. En dat er veel vraag is naar transparantie, eerlijkheid en ook duurzaamheid.”
Waar moet je als consument op letten?
“De verpakking, om mee te beginnen. Een goede crème met werkzame stoffen zit eigenlijk niet in een potje. Ook doorzichtig glas is niet geschikt. Actieve ingrediënten als antioxidanten kunnen namelijk niet goed tegen zuurstof. Een luchtdicht airless pompje is daarom het beste. En anders heeft een tube de voorkeur.
“De prijs is ook niet onbelangrijk, als leidraad. Producten van meer dan honderd euro, kun je links laten liggen. Geen enkel goed of werkzaam product hoeft meer dan dat bedrag te kosten. Te goedkoop is ook weer geen goed teken. Kijk ook eens naar de lijst met ingrediënten. Vermijd in ieder geval geurstoffen, alcohol en andere irriterende bestanddelen. Deze stoffen maken de huid sneller oud zonder dat je dat door hebt.”
Noem eens een trend in huidverzorging en cosmetica?
“Er is binnen de cosmeticabranche veel aandacht voor de rol van bacteriën bij huidklachten (zoals acne, eczeem, rosacea) en in hoeverre je die kunt ‘bijsturen’ met bijvoorbeeld probiotica. Ook wordt er (naar voorbeeld van Azië) behoorlijk ingezet op het beschermen van de huid tegen de gevolgen van luchtvervuiling. En hoewel het eigenlijk nog echt toekomstmuziek is en er op dit gebied erg veel onzin wordt verkocht, zie je nu veel bedrijven reclame maken met zogenaamde dna based en personalized cosmetica; ofwel cosmetica afgestemd op je dna/je persoon.’
Op welke manier kun jij ons helpen, Jetske?
“Al jaren verdiep ik me in huidverzorging. Ik ben overtuigd van de zin van goede skincare, maar tegelijkertijd geschokt over de hoeveelheid onzin die er wordt verkocht in de wereld van cosmetica. Via mijn eigen blog deel ik wekelijks mijn bevindingen en kennis. Ik geef bijvoorbeeld advies over nieuwe producten die op de markt verschijnen en ik deel mijn ideeën over de laatste trends en andere ontwikkelingen in de markt. Want populaire producten zijn nog altijd geen werkzame producten. Ik vind het belangrijk om mensen daarover te informeren. Wist je dat de meeste huidklachten voortkomen uit verkeerde of verkeerd toegepaste huidverzorging?”
“Daarnaast verzamel ik op de site Skinwiser (van mijn gelijknamige onderzoekstichting) wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de huid en huidverzorging. Wat is er echt bewezen? En welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Er wordt heel veel onderzoek gedaan, maar die studieresultaten zijn zeer beperkt toegankelijk als je geen arts of onderzoeker bent. Ik probeer leuke onderzoeken in Jip-en Janneke-taal te brengen. Veel van de adviezen die ik door de jaren heen heb gegeven via mijn blog zijn uiteindelijk in een Huidboek uitgebracht. Ik zet me tevens in voor veiliger zongedrag – bij met name kinderen op scholen en sportvelden -met onder meer de landelijke campagne Smeer je in! en een informatief Zonboekje met daarin veel feiten en fabels.”
Blogs lezen van dr. Jetske Ultee? Ga naar www.dr-jetskeultee.nl
Alles over haar productlijn is te vinden op www.uncover-skincare.nl
En voor meer wetenschappelijk onderzoek naar de huid: www.skinwiser.nl