Rhijnvis Media, bijlage bij De Telegraaf | Juni 2019

Gepubliceerd: Rhijnvis Media, bijlage bij De Telegraaf
Datum: juni 2019
Door: Yara Hooglugt

In een themabijlage over het lichaam en zijn ongemakken in De Telegraaf, mag dr. Jetske Ultee aftrappen met een stuk over de huid. Een orgaan om zuinig op te zijn, zeker in de zomermaanden. Lees het hier:

Geniet, maar zon met mate

Hoe kunnen we deze special over het lichaam en zijn ongemakken beter beginnen dan met een stuk over de huid – het grootste orgaan van het menselijk lichaam. De huid beschermt ons onder meer tegen ziekten, fungeert als tastzintuig en zorgt ervoor dat de temperatuur van ons lichaam wordt gereguleerd. Een orgaan om zuinig op te zijn dus, en zéker in het aankomend zomerseizoen. Hoe lekker de warmte van de zon namelijk ook is, UV-straling kan al heel snel schadelijk worden. We spraken hierover met Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

Wat is het gevaar van onbeschermde of langdurige blootstelling aan UV-straling?

‘Ten eerste loop je meer risico op het krijgen van huidkanker. Ook in Nederland horen helaas steeds meer mensen deze diagnose. Jaarlijks zijn dat er nu al ruim 60.000, terwijl het er tien jaar geleden waren nog 28.000 waren. Dat heeft onder meer te maken met ons veranderde (zon) gedrag de afgelopen jaren. We maken reizen naar zonnige gebieden, gaan soms meerdere keren per jaar op vakantie, er zijn tegenwoordig veel meer buitenactiviteiten dan vroeger, en ook een terrasje pakken is geheel ingeburgerd. Ook maakt zon de huid ouder. Maar liefst negentig procent van de verschijnselen van huidveroudering, zoals rimpels, pigmentvlekken en verslapping, is toe te schrijven aan de zon.’

Zonbescherming is dus belangrijk, al bestaan daar nog veel fabels over. Wat zijn de belangrijkste

‘Veel mensen denken dat het niet nodig is je in te smeren als de zon niet schijnt. Daar kan ik kort over zijn: dat is niet waar. UV-straling komt gewoon door het wolkendek heen. Een tweede onwaarheid: “als ik mijn huid goed insmeer krijg ik een vitamine D-tekort”. Zonnebrandproducten houden inderdaad de aanmaak van vitamine D enigszins tegen, maar wanneer ze normaal worden gebruikt zal geen tekort ontstaan. Er bestaat overigens geen enkele zonnebrandcrème die je maar één keer hoeft te smeren om de hele dag beschermd te zijn. Een goede bescherming is bovendien niet per se een hoge SPF, belangrijker is de manier waarop je smeert. Gebruik dus voldoende crème (een halve theelepel crème voor het gezicht) en smeer je om de twee uur opnieuw in. En tot slot: ga niet onder de zonnebank!’

Met welke huidaandoeningen is het extra oppassen geblazen in de zon?

‘Acneklachten lijken in de zomermaanden vaak af te nemen. Of dat daadwerkelijk zo is, valt te betwijfelen. Zonlicht heeft namelijk zowel een positieve als een negatieve invloed op acne. Dat kan per persoon en per klacht weer verschillen. Het is bekend dat bepaalde golflengtes van het zonlicht de C. acnes-bacterie (voorheen P.acnes genoemd) vernietigen die een rol speelt bij de ontstekingen die soms met acne gepaard gaan.

Zonlicht onderdrukt daarnaast het immuunsysteem. Ook hierdoor kan er een lichte verbetering te zien zijn op de huid; de onstekingsprocessen worden namelijk iets getemperd. Desondanks heeft de zon ook veel nadelen voor mensen met acneproblemen. De zon zorgt bijvoorbeeld voor verdikking van de buitenste huidlaag. Door die extra belasting van de huidcellen kunnen verstoppingen in de follikels ontstaan waarmee het risico op het ontstaan van puistjes uiteindelijk toeneemt.

Ook voor mensen met rosacea kan een dagje zon voor een heftige reactie zorgen. Een beetje zon kan soms al genoeg zijn om de aandoening flink op te laten spelen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen met rosacea minder antioxidanten in hun huid hebben om zich te beschermen tegen zonschade. Het gevolg: een paar vuurrode wangen, die niet eens door verbranding komen. Pigmentvlekken en de zon is nog zo’n combinatie die echt niet samengaat. Of althans, ze gaan eigenlijk hand in hand. Zonnestraling speelt namelijk een grote rol bij het ontstaan en verergeren van pigmentvlekken. Zonbescherming dus!’

Wil je meer weten over zonbescherming en huidverzorging? Kijk eens op de blog van Jetske Ultee: www.dr-jetskeultee.nl.